Snažte se najít co nejschůdnější řešení pro obě strany
Vyjednávání by nemělo být vnímáno jako přetahovaná nebo jako konfrontace. Zkuste se k celé situaci postavit tak, že se snažíte společně s druhou stranou najít řešení, které je nejvýhodnější pro vás pro oba.
Nedávejte slevu zadarmo
Podle blogu společnosti HubSpot často obchodníci dávají slevy nebo různé výhody ještě předtím, než se k oficiálním cenám klient vyjádří. Nejen že se tak připravujete o výdělek, ale ještě hůře, snižujete v očích klienta hodnotu vašeho produktu, o kterém očividně nemáte sami velké mínění.
Pokud je to možné, sejděte se na neutrální půdě
Pokud budete jednat v kanceláři druhé strany, dáváte jí tím výhodu. Pokuste se schůzku domluvit ve vašich prostorách, případně na neutrální půdě.
Nevěnujte zbytečnou energii na lidi bez rozhodovacích pravomocí
Jednat má smysl pouze s lidmi, kteří mají odpovídající rozhodovací pravomoci. Nijak nesnižujte cenu ani se nebavte o úpravě poměrů, pokud nejednáte s člověkem, který o dané věci rozhoduje.
Za ústupek požadujte ústupek i druhé strany
Jestliže jste nuceni ustoupit ze svých požadavků (například z ceny), nečiňte tak jenom kvůli tomu, že si to klient přeje. Oba dva se navzájem potřebujete a ústupek na jedné straně by měl být vyvážen ústupkem na straně druhé. Vyžadujte proto od zákazníka za váš ústupek nějakou protislužbu.
-mm-