Five tips for successful negotiations with clients and business partners

Five tips for successful negotiations with clients and business partners

Every meeting, including business meetings, involves negotiation. Each party seeks to maximize its benefits from the interaction while (hopefully) striving to find a compromise that meets the needs of both sides. Would you like to improve your negotiating skills? Here are five key tips.

Strive to find the most feasible solution for both parties

Negotiation should not be perceived as a tug-of-war or confrontation. Instead, approach the situation as a joint effort to find a solution that is most advantageous for both parties.

Do not give a discount for free

According to the HubSpot company blog, salespeople often grant discounts and various benefits even before the prospect gives an opinion on the official pricelist. Not only do you deprive yourself of your earnings, but  even worse, you degrade the value of your product in the eyes of the prospect as you obviously don't hold a high opinion about it yourself.

If possible, meet on a neutral ground

If your meeting is at their office, you're providing them with an advantage. Try to have the meeting in your own workplace, or on neutral ground.

Don't waste energy unnecessarily on people who are not decision makers

It's only worth it dealing with people who have the relevant authority to make the decision. Don't lower your price or talk about adjusting your offer if you're not dealing with a decision maker.

When making a concession, ask for a concession from the other person too

If you are forced to step back from your demands (for instance the price), don't do it just because the client wants you to. You both need each other, and a concession by one party should be balanced by one on the other side as well. This is why you should require a customer to reciprocate.

 

-mm-

5 tipů, jak úspěšně vyjednávat s klienty i obchodními partnery

Každá schůzka, i ta obchodní, je o vyjednávání. Každá ze stran se snaží najít způsob, jak pro sebe z interakce získat maximum, ale (snad) i jak najít určitý kompromis mezi požadavky obou zúčastněných stran. Chcete se naučit lépe vyjednávat? Máme pro vás následujících pět tipů.

Snažte se najít co nejschůdnější řešení pro obě strany

Vyjednávání by nemělo být vnímáno jako přetahovaná nebo jako konfrontace. Zkuste se k celé situaci postavit tak, že se snažíte společně s druhou stranou najít řešení, které je nejvýhodnější pro vás pro oba.

Nedávejte slevu zadarmo

Podle blogu společnosti HubSpot často obchodníci dávají slevy nebo různé výhody ještě předtím, než se k oficiálním cenám klient vyjádří. Nejen že se tak připravujete o výdělek, ale ještě hůře, snižujete v očích klienta hodnotu vašeho produktu, o kterém očividně nemáte sami velké mínění.

Pokud je to možné, sejděte se na neutrální půdě

Pokud budete jednat v kanceláři druhé strany, dáváte jí tím výhodu. Pokuste se schůzku domluvit ve vašich prostorách, případně na neutrální půdě.

Nevěnujte zbytečnou energii na lidi bez rozhodovacích pravomocí

Jednat má smysl pouze s lidmi, kteří mají odpovídající rozhodovací pravomoci. Nijak nesnižujte cenu ani se nebavte o úpravě poměrů, pokud nejednáte s člověkem, který o dané věci rozhoduje.

Za ústupek požadujte ústupek i druhé strany

Jestliže jste nuceni ustoupit ze svých požadavků (například z ceny), nečiňte tak jenom kvůli tomu, že si to klient přeje. Oba dva se navzájem potřebujete a ústupek na jedné straně by měl být vyvážen ústupkem na straně druhé. Vyžadujte proto od zákazníka za váš ústupek nějakou protislužbu.

 

-mm-

Article source HubSpot Blog - marketing and sales blog of the HubSpot company