Know your client: 3 ways to better know the profile of your ideal customer

Know your client: 3 ways to better know the profile of your ideal customer

Every business person and anybody who offers any sort of product or service would like to be able to see into their clients' heads. Market research, group surveys, questionnaires and client behavior analysis – all this is aimed at only one thing, and that is understanding what clients want and what should a proposal that engages them look like. You are certainly also interested in what your clients want so that you are able to adjust your offer accordingly. This is why we present you three not so frequently used methods of getting to know more about youre customers and of working out a profile of your ideal customer.

Analysis of business meetings and recordings of phone calls

A fairly typical, but yet overlooked method of understanding how clients see your offers or customer service, is listening to how the client reacts to you or other workers in your company. Pay special attention to individual spontaneous expressions, negative and positive, which tell you in what specific situations your script does not work, or what its strong moments are. However, as SalesForce advises, be aware of GDPR and always record customers only with their consent.

Qualitative survey

Big data, analyses and quantitative surveys are one thing. Another thing is sitting down with one of your clients and have an in-depth talk about their expectations, about what they like about your services and what not. AThe findigs you get using this method of course are not conclusive on their own, because the surveyed sample of people is too small. On the other hand, using this type of survey you can discover facts and ideas that you can use as hypoteses to prove in other types of survey.

Following trends in client communities

These days, people gather on the Internet around all topics you can think of. As for the communities that gather on your Facebook profile or website, you shoul be an active member of those and you should communicate, explain and call for action as much as possible in those interactions. But there are general chats not directly linked to your specific products where customers exchange opinions on the product type or services you offer. Listen to the opinions of those users and work with the information you get this way.

 

-mm-

Poznej svého klienta: 3 způsoby, jak lépe poznat profil vašeho ideálního zákazníka

Každý obchodník a každý člověk, co nabízí nějaké produkty nebo služby by nejraději viděl do hlavy svým klientům. Průzkumy trhu, skupinová šetření, dotazníky či analýzy dat chování klientů – to vše má za úkol jednu jedinou věc, a sice pochopit, po čem klienti touží, a jak by měla vypadat nabídka, která je zaujme. I vy se jistě zajímáte o to, co vaši klienti chtějí, abyste vaši současnou nabídku mohli odpovídajícím způsobem upravit. Proto vám přinášíme tři ne tak často využívané způsoby, jak se o vašich zákaznících dozvědět více a jak si vypracovat profil vašeho ideálního zákazníka.

Analýza obchodních schůzek a nahrávek telefonních hovorů

Efektivní, ale i přesto opomíjenou metodou, jak porozumět tomu, jak klient vnímá vaše nabídky nebo zákaznický servis, je poslouchat, jakým způsobem zákazník reaguje na vás nebo jiné pracovníky ve vaší firmě. Dávejte především pozor na jednotlivé spontánní projevy, negativní i pozitivní, které vám napoví, ve kterých konkrétních situacích váš postup nefunguje, jak má, nebo jaké jsou naopak jeho silné momenty. Jak ale upozorňuje SalesForce blog, musíte samozřejmě dát pozor na GDPR a hovory vždy nahrávat pouze se souhlasem zákazníků.

Kvalitativní průzkum

Velká data, analýzy a kvantitativní výzkumy jsou jedna věc. Druhá věc je sednout si s některým z vašich klientů a do hloubky s ním probrat, jaká jsou jeho očekávání, co se mu na vašich službách líbí, a co ne. Poznatky získané touto metodou nejsou nijak výrazně průkazné samy o sobě, protože vzorek zkoumaných subjektů je malý. Na druhou stranu ale můžete díky tomuto typu průzkumu přijít na skutečnosti a nápady, které můžete coby hypotézy následně zkusit ověřit i jinými druhy šetření. 

Sledování trendů v zákaznických komunitách

Lidé se dnes na internetu sdružují ohledně všemožných myslitelných témat. Co se týče skupin, které se shromažďují na vašem facebookovém profilu nebo webových stránkách, v nich byste měli být aktivními účastníky a co nejvíce s klienty komunikovat, vysvětlovat a podněcovat v nich další aktivity. Existují ale jistě i obecná fóra, která nejsou přímo spojená s vaším konkrétním produktem, kde si zákazníci vyměňují názory ohledně typu produktu nebo služby, které nabízíte. Naslouchejte názorům těchto uživatelů a pracujte s informacemi, které tímto způsobem získáte.

 

-mm-

Article source SalesForce Blog - blog focused on business and sales